Deze bijna 14 meter lange kaart toont het tracé van de aan te leggen steenweg tussen Steenbrugge (Sint-Michiels) en Ingelmunster in 1750. Ze vormt het sluitstuk van een economisch en militair belangrijk net van steenwegen in de Zuidelijke Nederlanden in de 18de eeuw. De nieuwe steenweg verving de bestaande en vaak onbruikbare landweg tussen Brugge en Kortrijk.
De kaart is mooi geïllustreerd met ingekleurde tekeningen van woonhuizen, molens, herbergen en kerken. De vele naamsvermeldingen van eigenaars van percelen, huizen, herbergen, bossen, vijvers en wegen die uitmonden op deze steenweg, maken van de kaart een uniek tijdsdocument.
Historica Stefanie Haerynck duidt in haar inleidende tekst het belang van de 18de eeuw voor de ontwikkeling van het wegennet in de Zuidelijke Nederlanden.
Lees artikelDe auteur schetst hier waarom de nood aan een degelijke (steen-)weg zich steeds meer opdrong. Voor- en tegenstanders van het project komen aan bod, evenals de noodzaak tot en het verkrijgen van een octrooi.
Lees artikelIn dit artikel worden de bouwtechnische kenmerken van een 18de-eeuwse steenweg beschreven, en de bepalingen die het uitgereikte octrooi oplegde. Het reilen en zeilen van de werkelijke aanleg en het uiteindelijk gerealiseerde tracé, met het bijhorende kostenplaatje, worden toegelicht.
Hier vertelt Stefanie Haerynck over het dagelijks gebruik van de steenweg en het verwerven van de noodzakelijke inkomsten. Gegevens over de reizigers op de weg, de ‘verkeersdrukte’ en het organiseren van een publieke vervoerdienst, brengen het verhaal tot leven.
Lees artikelLuc Janssens, Dr. in de geschiedenis, beschrijft de rol van landmeters bij het ontstaan van kaarten zoals deze van de steenweg. Landmeters maakten bij het in kaart brengen gebruik van zowel picturale als symbolische elementen. De auteur staat ook stil bij het ontwikkelingsstadium van de hier gepresenteerde kaart.
Lees artikel