De twee werken, in drie lijvige boekdelen, door Le Doulx geschreven in een mooi en goed leesbaar schrift, werden nooit gepubliceerd. Levens der Konstschilders is ongetwijfeld Le Doulx’s bekendste handschrift. Maar liefst 158 biografieën van bekende en minder bekende kunstschilders, beeldhouwers, tekenaars, houtsnijders, miniatuurschilders, graveurs en tapijtwerkers worden er voorgesteld. Het tweede handschrift, Levens der geleerde en vermaerde mannen bevat meer dan 800 levensbeschrijvingen van geleerden, juristen, ambtenaren, overheidspersonen, schrijvers en geestelijken; hoofdzakelijk Brugse mannen van de middeleeuwen tot aan Le Doulx’ eigen tijd. Beide handschriften vormen een onuitputtelijke bron voor lokale historici, heemkundigen en belangstellenden in de Brugse geschiedenis. In de Tweede Wereldoorlog liepen ze nogal wat schade op. Enkele jaren geleden zijn ze deskundig gerestaureerd.
De auteur beschrijft de levensloop van Pieter Le Doulx, en licht kort zijn belang als kroniekschrijver en als kunstenaar toe.
Lees artikelDeze tekst, gevolgd door een uitgebreid corpus, beschrijft levensecht hoe intellectueel en kunstenaar Le Doulx verzamelde, registreerde en documenteerde. Hij weigerde daarbij in hokjes te denken en realiseerde zo een buitengewoon hybride oeuvre.
Lees artikelIn dit corpus worden 33 handschriften opgelijst die aan Pieter Le Doulx kunnen worden toegeschreven. Met de (vermoedelijke) kopieën van de nrs. 7 en 13 worden dat 36 handschriften.
Lees artikelNoël Geirnaert gaat dieper in op de handschriften die je als bezoeker van deze website kan consulteren. Zowel de materiële kenmerken als de inhoud komen aan bod. Le Doulx’ ijver en degelijkheid worden in de verf gezet, evenals zijn rol in de Brugse geschiedschrijving.
Lees artikelDe lezer wordt ingewijd in de geschiedschrijving van de 18de eeuw. Zowel de focus van het historisch onderzoek als de ‘identiteit’ van de auteurs waren in die tijd onderhevig aan belangrijke evoluties. Pieter Le Doulx krijgt zijn plaats in dit verhaal.
Lees artikel