De toren van de vroeg-gotische kerk van Lissewege is een monumentale baken in het polderlandschap. Deze 13de-eeuwse kerk heeft een rijke geschiedenis als Mariale bedevaartsplaats, maar ook als stopplaats voor de pelgrims die naar Santiago de Compostella trokken. De collectie van de monumentale kerk weerspiegelt de aantrekkingskracht die Lissewege over de eeuwen heen had als religieuze pleisterplek.
© Bruno Jacxsens
Deze grafsteen dateert uit de eerste helft van de 17de eeuw. Het afgebeelde echtpaar waren vermogende parochianen, want zij konden een laatste rustplaats in de kerk betalen. Hun modieuze Spaanse kledij met kanten kragen bevestigt hun welvaart. Onder hen zijn hun vijf zonen en vijf dochters afgebeeld, allen geknield en biddend. Het randschrift rondom wordt in de hoeken doorbroken door een schedel, het symbool voor de menselijke vergankelijkheid.
Het koor wordt verlicht door drie moderne glasramen. Zij kwamen er kort na de Tweede Wereldoorlog, en dit ter vervanging van vernielde exemplaren. Ze zijn het werk van de Brusselse glazeniers Louis-Charles Crespin en Frans Crickx. Het rechterraam toont ons de heilige Elooi. Deze bisschop is de patroonheilige van landbouwers en smeden, die beiden sterk aanwezig waren in het landelijke dorp. Onder zijn voeten vinden we het wapenschild terug van de abdij Ter Doest. Op het glasraam is ook de handtekening van Crickx herkenbaar.
Wil je graag de volledige collectie van de Onze-Lieve-Vrouw Bezoekingkerk ontdekken?